Thursday, December 31, 2009

Bila anak2 sakit...

Kesian kat aiman...dia asyik buang air...kerap sangat...sampai kat celah2 peha dan punggungnya melecet....Apalagi, meraung la dia bila tiap kali kena air...Rasanya susu yg aku bagi pada dia tak brapa sesuai...Ni la masalah bila anak minum susu formula...itu tak kena...ini tak kena...sbelum ni dia asyik kembung dan badan naik ruam bila minum susu sbelum ni...Bila tukar brand lak, kembung dan ruam hilang...tp timbul plak masalah baru...cirit2 pulak...tak tertahan bila dgr tangisan anak2 yg menahan kesakitan...


Teringat pulak kisah haikal dulu2...asyik keluar masuk hospital...menangis meraung menahan sakit tusukan jarum di tgn dan kaki...Aku yg kena pegang dia sbb hubby aku tak boleh tahan bila tgk haikal sakit...Aku ni pulak, konon2nya mcm tough...mcm tak kisah dgn apa yg nurse buat kat anak aku...Tp di dalam hati ni, tersayat, mcm dihiris2 hati ni...pedih...sedih...bila anak yg kita syg, yg masih baby, bergelut di dlm pelukan aku sendiri...itu baru kena cucuk...belum lagi masa haikal menahan sakit akibat fit (mcm sawan disebabkan dmm panas)...


Ada sekali masa haikal fit yg paling teruk...Masa tu dlm keta...on the way balik kg kat felda seberang tayor, kemaman..Masa pertengahan jln haikal kena...Biru bdn dia...air mata haikal meleleh2...Mulut haikal berbuih...Mata hitam mmg dah tak nampak...Haikal berada dlm pelukan aku...Habis basah kuyup haikal, aku dan seat kereta...Aku simbah segala air yg ada kt dlm botol dlm kereta sbb nak turunkan suhu badan dia...hubby aku tgh drive buntu...tak tahu nak ke mana...nak patah balik ke bandar akan ambik masa 20 minit...jd teruskan jugak perjalanan ke kg yg tinggal lagi 5 minit...Masa tuh bulan puasa...masa sampai kat umah tu,azan tgh berkumandang...Mmg nak berbuka jauh sekali...walau menjamah sebiji kurma pun kami tak boleh nak telan...


Masa tu kebetulan kakak ipar aku yg kerjanya nurse ada, dia call pusat kesihatan...kami bergegas pergi...fit haikal masa ni dah lebih 15 minit...masa tu aku risau sgt...yelah...byk risk kalau lebih dari 15 minit...sbelum ni aku sentiasa pantau keadaan haikal...aku mmg akan pastikan serangan fit tak lebih dari 5 ke 10 minit...aku dah mcm nurse...tp kali ni aku
tak sure dgn keadaan haikal...masa nih mmg serah bulat2 pada Allah...Tawakal je yg mampu...Aku gelabah, tp taklehnak tunjuk sgt, sbb hubby aku takleh tgk aku gelabah...Aku kena mengawal keadaan...Hubby aku seorang yg cepat panik..Haikal masa dlm ambulance cuma kaku...mata tak berkedip...nafas tak teratur...sedih sgt tgk keadaan dia...sayu hati ni...Taknak aku ulang lagi keadaan mcm ni...Mmg tak nak...


Hampir 2 tahun hidup kami tak tenang...kena sentiasa beringat walaupun masa tido...Haikal tak boleh demam...fitnya akan menyerang kalau dia demam...suhu badan dia jenis naik mendadak...Puas kami berubat...Jumpa pakar pun dah...doc cuma ckp. serangan fit tu akan berhenti sendiri nanti...paling lama pun bila umur anak tu 5 tahun...Tp alhamdulillah...Bila umur haikal mencecah 2 tahun stengah, semuanya berubah...Serangan fit tu tak brulang lagi...mmg ada amalan yg kami amalkan...selama hampir 2 tahun tu lah susu haikal pada waktu awal pagi dan masa nak tido, aku akan campurkan dgn madu khaula...tiap2 hari jus kurma aku bagi haikal minum...itu mmg 2 amalan yg tak pernah aku tinggal unless terlupa...ternyata berkesan...Mmg tuhan dah letakkan kelebihan dan keistimewaan madu dan kurma...Tp yg pasti dan yang aku kena pegang, bukan kerana madu atau kurma yg menyembuhkan haikal...tp hanya Allah yg telah menyembuhkan haikal...hanya Allah yg telah meringankan beban kami suami isteri...

Sejak itu, aku dan hubby mmg tak boleh tahan bila tgk anak2 sakit di depan mata walaupun hanya anak kembung perut waktu malam...aku dgn hubby mesti berjaga bergilir2 anak2 aku kalau ada yg sakit...dan kami paling fobia kalau haikal atau aiman demam...mmg boleh dikatakan aku akan berjaga sampai 5 pg...dan hubby akan sambung selepas itu..kami bergilir2...mmg salah sorang drpd kami tak akan melelapkan mata walau sedikit pun....Kami taknak peristiwa yg
haikal alami berulang pada aiman skali lagi...cukuplah hanya haikal yg rasa...cukuplah...


Tak ada apa yg lebih membebankan hati seseorang ibu dan ayah bila melihat anak kesayangan mereka menahan perit dan siksa...sesungguhnya kasih ibu dan ayah itu tidak terjangkau...Seluas air di lautan pun tak dapat di hitung jumlahnya...Mama dan abah syg haikal...syg aiman...

2 comments:

  1. wlupn sy blm ad anak (melainkn anak kucen.huhuh.) sy bc post yg ni pn da rase cam nk menitiskn air mate..

    ReplyDelete
  2. sedih kiki bila tgk ank kecil kita mcm gitu...mmg x nak lalui bnda2 yg mcm gitu lagi....

    ReplyDelete